Tuesday, March 21, 2006

Vänner

Egentligen borde det väl vara så att ju längre man levt ju fler vänner och bekanta borde man ha. man träffar ju så många nya människor hela tiden. En snabb undersökning bland mina vänner i 30-årsträsket visar att de flesta känner att de nu har färre vänner än tidigare. Och definitivt färre nära vänner. Hur kommer detta sig? Kan det vara så att man hela tiden medan man är upptagen med att göra karriär och flytta ihop och köpa hus och bilda familj, som de flesta pysslar med pre/post-30, så förlorar man sina vänner en efter en, och när man en dag vaknar upp ur sin myrstack är de bara borta. Med hus, partner, barn och sitt viktiga, viktiga, viktiga jobb har man inte tid att ligga och drälla en hel söndag på en polares soffa och vända ut och in på sitt känsloliv.

Fundera över detta: Hur många människor, din familj undanräknad, kan du ringa till mitt i natten och lipa? Och hur många människor tycker du det är ok att ramla in hos oanmäld? Finns det någon du kan ringa till spontant en lördagkväll och fråga vad denne gör och om du får hänga på? Fundera sedan på om du skulle svarat annorlunda för tio år sedan. Jag skulle ha gjort det. De två stora frågorna är sedan: Gör det mig något och kommer jag isf att göra ngt åt det?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home