Friday, April 13, 2007

Jag vill vara snuskigast!

Många böcker nuförtiden är väldigt....realistiska? Intima? Man får veta alla möjliga sorters detaljer om huvudpersonerna. Men jag har insett att jag vill faktiskt inte veta allt det där.

Bespar mig gärna detaljer som att personen går in i duschen, kissar lite i duschen och ser den gula vätskan blanda sig med schamposkummet innan det åker ner i golvbrunnen. Även om själva handlingen i sig inte är mkt att uppröras över - jag vill inte läsa det! Jag vill inte läsa om mannen som köper ett paket glass, glömmer det på tv:n under natten och i brist på mjölk häller den smälta varma glassen på flingorna. Eller att hans secondhandköpta men ej kemtvättade rock börjar lukta svett och urin när det regnar, men att han ändå fortsätter använda den.

Ok, vissa detaljer är väl ok, men detta överflöd av äckel förstör min läsupplevelse. Jag vill helt enkelt inte fly in i en annan värld bara för att upptäcka att människorna i den världen är snuskigare än jag själv. Jag är måhända alltför romantisk eller nåt, men så är det.

Labels: , ,

1 Comments:

At 5:07 PM , Blogger Palle said...

Haha! Jag blir mest nyfiken på vad du läser för sorts böcker...? ;-)
/Palle

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home