Tuesday, May 02, 2006

En blytung himmel...

...hänger nu över oss. Det enda positiva med det är att jag äntligen känner att just det uttrycket är adekvat, "blytung". Det är annars ett uttryck man vanligtvis hittar i litteraturen. Men, voilá, vill ni se en blytung himmel - titta ut nu. Åtminstone om ni bor där jag bor, annars kan jag inte garantera graden av blytyngd.

Valborgshelgen blev blöt, grå och ganska trist. Fredagskvällen inledde med en tristess av sällan skådat slag. Både maken och jag höll på att krypa ur skinnet för att det var så fruktansvärt tråkigt, nästan sådär tråkigt att det kändes overkligt. Lördagskvällen bjöd vi så hem lite vänner och uppmanade dem att tömma vårt dammiga spritförråd. De gjorde vissa tappra försök, var åtminstone betydligt mer berusade när de gick hem än när de kom, men fortfarande står det kvar en oroande mängd dammiga spritflaskor som är allt mellan halvfulla till helfulla. Dessa tecken på vår ålderdom måste väck! Nästa gång bjuder vi dig, snajd!

Söndag så, självaste Valborgmässoafton. Barnfamiljsmiddag hos kompisar, sju vuxna, fem barn, fullt ös. Första grillningen, mums. En helt otrolig mängd prat om att det ena eller det andra inte blev som det skulle. Kladdkakan var för salt. Tydligen. Vad det var för fel på brödet lyckades vi nog aldig lista ut, men nåt fel var det, enligt tjejen som stått för bakandet. Det skulle inte vara så där helt enkelt. Att det sedan var snyggt och gott var tydligen inte viktigt, för det skulle inte vara... så där... Så fruktansvärt irriterande. Varför, o varför ska folk hela tiden tala om att det de själva har gjort blev misslyckat, även när ingen annan märkt ngt? jaja, jag gör samma själv ibland, men efter att suttit genom en hel middag på temat ska jag verkligen göra mitt bästa för att låta bli. Nåja, vi gick och kikade på byelden i alla fall. Med hjälp av lite bensin fick de till slut fyr på den och en tjock, kvävande rök lade sig över nejderna. När brinnande flagor hotade regna över oss gick vi hem i småduggandet. Såg på en film. Långt borta är tiderna då Valborg var sommarens första, men inte sista, rejäla fest och första maj ägnades åt damage control....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home